Elektrisch boren onder monumentale polderweg door
V&SH Distributie gaat voor Liander laagspannings- en middenspanningskabels aanleggen onder de berm van een monumentale polderweg met aan weerszijden bomen door in Westbeemster. Daar deze fraaie weg in kwetsbaar en beschermd natuurgebied ligt, kan er niet gegraven worden maar kiest men voor gestuurd boren. Dit zijn twee tracés van 500 en 1900 meter, waarvoor 3 boringen noodzakelijk zijn. Distributie heeft dit uitgevoerd met een volkomen elektrische RIG, de eerste van ons materieel!
Trots op onze eerste elektrische RIG
Mooi is dat we juist in dit mooie natuurgebied zonder geluidsoverlast en zonder CO2 uitstoot kunnen boren. Visser & Smit Hanab Distributie heeft namelijk een eerste elektrische RIG voor gestuurde boringen. Een grote stap binnen onze doelstellingen om ons materieel zo snel mogelijk te verduurzamen. Vanaf augustus dit jaar kunnen we zonder CO2 uitstoot boren, daar de rig niet meer op een diesel aggregaat draait maar op stroom.
We kunnen boringen maken tot 300m1 met een ruimgang van 500mm diameter. De dieselmotor is vervangen voor een 125 kW elektromotor en een lithium-ion accupakket van 110 kWh. We kunnen - afhankelijk van grondsoort, lengte en diameter van de boring - een aantal uren volledig op accu boren. De machine is uitgevoerd met 3 On-Board-Chargers met elk 22kW en met elk een CEE 380V 32A connector. De bijlaadcapaciteit kan per energievraag worden afgestemd, en bijladen is tijdens de werkzaamheden mogelijk.
Boringen zorgvuldig uitvoeren; specificaties
Het totale project heeft 8 boringen waarmee de totale lengte van het boren is +- 1450 meter is, variërend in lengte tussen de 50 en de 284 meter. Bij 6 van de 8 boringen wordt er een 160PE buis geïnstalleerd en één boring wordt voorzien van een dubbele buis 110PE en een 160PE en één boring wordt uitgevoerd met 2x160PE en 1x110PE
Alle gestuurde boringen worden ingetrokken met drillgrout. De drillgrout zorgt ervoor dat er een water-afsluitende substantie tussen de boortunnel en de te installeren buis/bundel komt, zodat er geen water in de boortunnel van A naar B loopt en dat er geen verzakkingen in het asfalt komen. Veilig werken dus, voor ons en voor de omgeving.